Cum iti mentii echipa motivata cand bugetele se restrang, iar presiunea pe rezultate creste? Si cum ramai competitiv intr-o piata in care angajatii au asteptari tot mai mari? Sunt intrebarile care probabil te preocupa acum. Iar daca te uiti la datele din studiile recente, acestea confirma preocuparile liderilor si arata ca este nevoie de o deschidere mai mare catre externalizarea activitatilor HR, prin leasing de personal.
Piata muncii din 2025 nu mai seamana cu cea din 2024, conform raportului HR Insights realizat de Asociatia Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane. 2025 este anul in care angajatorii sunt mai preocupati de adaptarea la noile conditii ale mediului economic (varianta aleasa de 58% dintre respondenti, fata de 51% in 2024), de digitalizarea proceselor si implementarea AI (53% dintre respondenti in 2025, fata de 14% in 2024) si de viteza de adaptare la nevoile clientilor (50% dintre respondenti, fata de 37% in 2024).
In 2025 creste si procentul celor interesati de capitalul uman – de la 22% (in 2024) la 41%. Angajatorii intampina insa provocari in motivarea angajatilor, in retentie si in achizitia de talente. De cealalta parte, tot mai multi candidati devin pretentiosi fata de viitorul job. Salariul, modalitatea de lucru (remote/hibrid) si programul flexibil sunt principalele asteptari si criterii in functie de care isi aleg jobul, estimeaza angajatorii.
Ce solutii au companiile pentru a acoperi nevoia de personal temporar? 39% dintre companii folosesc resurse interne, iar 31% - recomandări interne. Doar 24% dintre companii lucreaza cu un agent de munca temporara in 2025, conform raportului HR Insights.
Datele arata ca responsabilitatea angajatorilor este de a mentine echilibrul intre optimizarea costurilor in business si pastrarea motivatiei angajatilor. Dar ce solutii ai la indemana? La conferinta HR Insights Forum, organizata de AFSRU, lideri HR de top precum Mariana Vaida (CEO Smartemp), Razvan Bratu (Corporate Vice President, Head of Quote To Cash Honeywell), Anca Decu (People & Culture Director – UP Romania) si Adrian Dinu (CEO Creasoft) au prezentat solutii concrete pentru eficientizarea sii digitalizarea proceselor in business si beneficiile care pot creste motivatia angajatilor.
Candidatii buni devin tot mai pretentiosi
Mariana Vaida atrage atentia ca, indiferent de experienta, candidatii devin selectivi:
„In ultima perioada au inceput sa vina candidati buni, interesanti, dar pretentiosi. Ce e de remarcat e ca nu doar candidatii buni sunt pretentiosi, ci si cei care nu au o calificare.”
Aceasta tendinta se reflecta si in cererea de munca remote. Pentru multi candidati, joburile care nu ofera flexibilitate nu mai sunt atractive.
„Una dintre intrebarile pe care le primesc colegele din echipa de recrutare este cat de mult se lucreaza remote. Daca nu se lucreaza remote, jobul nu mai devine interesant. Sigur, stim ca trendul este de a chema angajatii la birou, insa nu cred ca va mai fi ca inainte de 2020 – ca oamenii sa vina full time sa lucreze de la birou. Si aici vorbim si de costurile legate de spatii.
Este important ca angajatorii si angajatii sa priveasca remote-ul ca pe un beneficiu si ca pe un parteneriat”, atrage atentia Mariana Vaida.
Remote-ul vine insa cu un revers al medaliei. Zilele de lucru nu mai au limite clare, iar e-mailurile trimise la ora 11 seara devin un obicei:
„Managerii atrag atentia ca un astfel de comportament este in contradictie cu politica companiei. Este insa posibil ca acest comportament, care nu este normal, sa devina uzual”, mentioneaza Mariana Vaida.
Zona de munca temporara ramane constanta. Angajatorii sunt prudenti cu joburile white-collar
Cererea pentru munca temporara a ramas stabila in 2025, insa pozitiile white-collar au fost afectate de contextul economic si politic. Trimestrul al patrulea din 2025 este marcat de un optimism moderat – au revenit cererile din partea companiilor, dar doar pe anumite domenii de activitate.
„Smartemp, in calitate de furnizor de servicii de leasing de personal, a inceput anul acesta foarte bine, cu multe solicitari. Toate au venit spre sfarsitul lunii mai, cand a inceput o diminuare a joburilor white-collar (specialisti, pozitii de top si de middle management). Sigur ca am pus situatia pe seama conjuncturii politico-economice. Au venit apoi concediile si stim foarte bine ca vara nici candidatii si nici angajatorii nu sunt foarte interesati de joburi sau de recrutare. Doar ca perioada aceasta s-a prelungit mai mult, pana aproape de finalul lunii septembrie, cand pot sa spun ca au revenit cererile, dar doar pe anumite domenii de activitate”, spune Mariana Vaida.
„Pe munca temporara pot spune ca cererea a fost constanta si aici vorbim de angajatii blue-collar”, mentioneaza Mariana Vaida.
Insa seriozitatea candidatilor care aplica la joburile temporare este o provocare continua:
„Recent am avut un proiect de recrutare pe munca temporara. Au aplicat 130 de candidati. Colegele mele au vorbit cu ei si toti erau interesati de job. Cati au ajuns la interviu? 20 de candidati, dintre care doar 3 au fost angajati.”
Mariana Vaida subliniaza importanta educatiei candidatilor si a unui proces de recrutare bine structurat.
Externalizarea activitatii HR poate reduce costurile cu pana la 25%
Pentru companiile mici sau medii, externalizarea activitatii de HR poate reduce semnificativ costurile si timpul pierdut:
„Este dovedit ca prin externalizarea activitatii de HR, scad costurile operationale cu 20–25%, conform raportului PwC Workforce Expectations and Challenges Romania 2024. In ultimii ani, am remarcat o educatie in acest domeniu. Primim cereri de la companii romanesti, iar aceasta deschidere vine si cu schimbarea managementului si datorita faptului ca in business oamenii vorbesc despre rezultate. Sunt publice rezultatele care arata economiile facute din externalizarea activitatii de HR. Si departamentele de HR pot fi externalizate, pentru ca nu toate companiile isi permit sa aiba un departament intern de HR sau un manager HR”, spune Mariana Vaida.
Mariana Vaida subliniaza ca acest pas permite antreprenorilor sa acceseze expertiza HR-ului fara sa fie nevoie de un departament intern complet:
„Prin externalizarea activitatii de resurse umane castigi un partener de incredere in business.”
Semnatura electronica si digitalizarea reduc timpul pierdut in HR
Digitalizarea proceselor HR poate creste productivitatea in companii fara a fi nevoie sa renuntam la oameni. Adrian Dinu, CEO Creasoft, ofera exemple concrete:
„Cel mai mult timp se pierde pe facut hartii, pe contracte si acte aditionale. Va incurajez sa folositi semnatura electronica. Actele semnate electronic se muta automat in dosarul electronic de personal. Softul trimite notificari automate la angajat si la manageri. Stii in timp real cine a semnat si cine nu a semnat documentele”, spune Adrian Dinu.
CEO-ul Creasoft povesteste ca a cronometrat cat timp dureaza sa faci o schimbare de salariu in documente:
„Sa spunem ca se schimba salariul minim din ianuarie 2026. Am un client care are peste 2.000 de angajati. Mai mult de 1.000 sunt cu salariul minim. Modificarea salariului in actele aditionale si transmiterea lor catre semnare dureaza mai putin de 2 minute. Pe masura ce se semneaza documentele, ele se muta in dosarul electronic de personal.”
Astfel, folosirea tehnologiei si automatizarea unor procese consumatoare de timp permit companiilor sa reduca costurile fara sa afecteze echipa:
„AI-ul ajuta foarte mult, noi fiind o companie de software. Nu am facut concedieri, dar am crescut productivitatea”, spune Adrian Dinu.
Sunt angajatii reticenti la schimbare si la folosirea software-urilor si aplicatiilor? Perspectivele sunt optimiste si arata ca acestia sustin optimizarea costurilor in business:
„Am fost recent la un client in Braila, care activeaza in zona de productie, cu 1.000 de angajati. Ii livrasem un chiosc HR (self–service, care permite angajatilor sa se autentifice pentru adeverinte, fluturasi, concedii). Surpriza a fost sa constat ca toti angajatii blue-collar au descarcat aplicatia noastra pe telefon. Nu credeam ca in zona de blue-collar angajatii se pot adapta atat de usor. Conducerea companiei mi-a spus ca este foarte bun chioscul pentru ca angajatii isi listeaza fluturasul de salariu, dar restul documentelor le obtin din aplicatia de pe telefon”, mentioneaza Adrian Dinu.
Beneficiile flexibile cresc motivatia angajatilor si reduc costurile inutile
Motivatia angajatilor nu mai depinde doar de salariu, ci si de flexibilitatea si personalizarea beneficiilor. Anca Decu, People & Culture Director – UP Romania, explica:
„Odata ce dai un beneficiu si el e acolo, chiar daca e doar pe hartie, e mult mai greu psihologic sa-l inlaturi. Solutia pe care o aplicam intern in Up si pe care o propunem clientilor este bugetul de beneficii. Astfel, ca angajator, poti sa-ti planifici costul pe termen lung.”
Anca Decu atrage atentia ca tichetele de masa nu mai sunt considerate de oameni ca beneficiu: „Aproape ca nu concep ca ar putea merge undeva unde sa nu primeasca tichete de masa.”
„Top 3 beneficii difera in functie de varsta, de sex si de geografie. Cele mai accesate beneficii sunt tichetele culturale, pentru ca au cea mai buna fiscalitate, apoi investitia in Pilonul 3 de pensie si tichetele de vacanta. Platforma UP arata angajatului ce taxe plateste, iar in top sunt beneficiile cu cea mai buna taxa”, adauga Anca Decu.
Aceasta flexibilitate permite angajatilor sa aleaga beneficiile care li se potrivesc si ajuta HR-ul sa controleze bugetul si impactul asupra business-ului. Conteaza insa ce rol are HR-ul intr-o companie pentru ca mixul dintre flexibilitatea beneficiilor si controlul costurilor sa fie posibil.
HR-ul devine partener strategic, atent la generarea de venituri si la asteptarile oamenilor
Pentru a motiva oamenii, conteaza si pozitionarea pe care compania o are fata de managerul de resurse umane si deschiderea de a afla ce-si doresc angajatii:
„Am avut ocazia ca pe tot parcursul carierei sa fiu partener strategic. Sunt in situatia fericita in care talia companiei Up permite un departament de HR si in situatia fericita in care conducerea companiei vede in HR un partener strategic. E important ca managerul de resurse umane sa inteleaga business-ul si outcome-ul dorit, nu doar resursele umane (pentru acestea sunt cursuri). Altfel poti sa vii cu proiecte frumoase, de dragul de a le face – nu vor avea rezultat si nu vei avea sustinerea colegilor din operatiuni”, spune Anca Decu.
HR-ul contribuie acum la generarea veniturilor si la mentinerea echilibrului intre costurile cu personalul si asteptarile oamenilor:
„Tu trebuie sa fii acolo sa intelegi ce-si doreste compania sa obtina in termeni de profitabilitate si cum poti sa intervii pe partea de generare de venituri. Discuta cu managerii si vezi ce nevoi au de reskilling si upskilling, de redesenare organizationala, departamentala sau de roluri noi in companie. De asemenea, acorda atentie si cheltuielilor cu personalul, care trebuie sa fie o pondere din veniturile totale”, adauga Anca Decu.
Cum aflam ce vor angajatii?
„Up este certificat Great Place to Work, iar acest lucru inseamna ca ne ascultam angajatii intr-un mod organizat, printr-un chestionar gestionat de un third party in fiecare an. Dar am lucrat si intr-o companie unde am facut intern chestionarul cu un program software, fara bani multi si fara firme externe. Sunt solutii pentru a asculta vocea angajatilor. Este important sa ai o cultura continua a usilor deschise, in care oamenii sa poata veni si sa spuna ce gandesc si ce probleme au”, mentioneaza Anca Decu.
Liderii implicati fac diferenta in retentia angajatilor
In zona corporate, oamenii resimt acum o presiune pe rezultate, mai ales cand li se taie bugetele. Care sunt mecanismele prin care liderii companiilor reusesc sa atenueze acest stres? Totul depinde chiar de stilul lor de leadership.
Optimizarea costurilor in business nu se bazeaza doar pe procese si tehnologie, ci si pe liderii care inteleg echilibrul dintre rezultate si oameni.
Razvan Bratu, Corporate Vice President, Head of Quote To Cash Honeywell, explica:
„Liderul este cheia. Acolo unde liderul este implicat, este preocupat de ce se intampla si isi alege partenerii corecti, cum este HR-ul. Daca ai liderii potriviti, cu valorile potrivite si comportamente adecvate, nu ai cum sa dai gres oricat de greu ar fi in business. Oamenii din organizatie se uita la tot ce face liderul, la cum vorbeste, cum se imbraca, cum interactioneaza.”
Sunt situatii in care, chiar daca avem lideri implicati, apar conflicte intre echipe si departamente. Cum le gestionam?
„Eu, in rolul meu, am targeturi. In momentul acela vine IT-ul si spune: „Te inteleg foarte bine. Tu ai nevoie de 7 milioane de dolari pentru anul acesta, eu am sa-ti dau 2 milioane si jumatate.’ In momentul acela incepe frictiunea intre departamente, intre diversele prioritati si targeturi pe care le are fiecare departament”, spune Razvan Bratu.
Solutia pentru a rezolva conflictele intre echipe?
„Este important sa avem aliniere la nivel de scop comun. Daca targetul nostru este acela de a creste cu cel putin 10% si acela este un target pentru care toata lumea este platita in acel an, lucrurile se schimba mult.”
Poti sa faci alinierea cu oamenii care lucreaza de la distanta?
Razvan Bratu spune ca e foarte importanta cultura organizatiei, indiferent de stilul de lucru:
„Conteaza mult cultura organizatiei – aceasta bate orice. Daca cultura organizatiei este legata de a fi cu totii impreuna si de a avea un scop comun, lucrurile se aranjeaza foarte bine. In spate sunt scenarii si scenarii. Eu pot sa-mi fac jobul de pe varful muntelui, numai ca prezenta hibrid conteaza.”
„Noi suntem companie de productie. Din 100.000 de angajati, avem aproximativ 60.000 in productie. Cand a fost Covid, am continuat productia. Aveam oameni care se imbolnaveau de la o saptamana la alta si a trebuit sa gasim solutii. Iar cei din linia de business am decis sa fim solidari cu cei din linia de productie si sa nu stam acasa”, adauga Razvan Bratu.
Acesta mentioneaza ca acum, in compania Honeywell, se lucreaza hibrid:
„Este important sa ne uitam si la costuri. Faptul ca nu mai avem oamenii 100% la birou ne-a scazut costurile mult, iar revenirea la birou ne-ar costa cateva milioane de dolari.”
O cultura deschisa, in care liderul este mentor si prioritizeaza nevoile echipei, precum si existenta unor targeturi comune pentru toate echipele, contribuie mult la productivitatea unei companii si la optimizarea costurilor.
Optimizarea costurilor in business nu trebuie sa insemne pierderea oamenilor valorosi. Imbina digitalizarea cu externalizarea inteligenta a serviciilor, cu beneficiile flexibile si leadership-ul implicat – astfel poti creste productivitatea si mentine echipa motivata. Echilibrul intre performanta si grija pentru oameni devine esential pentru succesul pe termen lung.
Cum te ajuta SMARTEMP sa reduci costurile pentru angajarea si managementul lucratorilor temporari
SMARTEMP, companie cu 13 ani experienta in leasing de personal si 10 ani de colaborare cu multinationale, asigura un pachet complet de servicii (recrutare, administrare personal – contracte, acte aditionale, salarizare, beneficii, declaratii), toate integrate intr-un tarif lunar transparent per angajat, care include:
Salariul brut al angajatului
Negociat in functie de cerintele tale si realitatea pietei, respectand salariul minim sau grilele salariale convenite.
Contributiile si taxele legale
Toate contributiile (CAS, CASS, CAM, impozit pe venit) sunt achitate de SMARTEMP in calitate de angajator legal, garantand astfel:
conformitate 100% cu legislatia muncii,
eliminarea riscurilor de penalizari sau litigii.
Costurile administrative si operationale
Oferta Smartemp pentru leasing de personal include tot ceea ce altfel ar trebui sa faci tu intern:
gestionarea dosarelor de personal, contracte, Reges Online
evidenta pontajelor, calcul salarii,
asistenta juridica si suport HR permanent.
Servicii de recrutare si selectie
SMARTEMP preia integral procesul de:
promovare a anunturilor,
selectie CV-uri si preinterviuri,
organizare interviuri si onboarding.
Toate aceste procese sunt costisitoare daca le desfasori intern. Presupun costuri de publicare a anunturilor pe platformele de joburi, timpul recrutorului, iar o angajare gresita te poate costa pana la 30% din salariul anual al angajatului respectiv, potrivit Forbes.
Coordonare si management continuu
SMARTEMP iti ofera suport si dupa angajarea personalului temporar. Vei avea:
manager de proiect dedicat,
raportari lunare,
servicii de inlocuire rapida a personalului (acoperind absenteism, concedii, turnover).
Cere oferta personalizata de leasing de personal la office@smartemp.ro sau suna la 0738 662 370
Surse:
- Raportul HR Insights realizat de Asociatia Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane (AFSRU) pentru conferinta HR Insights Forum. Studiul a fost realizat pe un esantion de 155 de respondenti, companii din sectorul privat care folosesc sau ar putea folosi munca temporara. Rolurile respondentilor: 45% - Top Managaement, 27% Middle Management, 28% - Specialisti. 61,5% sunt respondenti din companii cu peste 100 de angajati. Perioada de desfasurare a chestionarului online: august-octombrie 2025
- Raportul PwC Workforce Expectations and Challenges Romania 2024
Citeste si alte articole despre leasing de personal:
Cum iti poti reduce semnificativ costurile de personal prin leasingul oferit de SMARTEMP
Vrei sa externalizezi recrutarea lucratorilor temporari? Iata ce trebuie sa stii despre SMARTEMP

