În ultimii patru ani, piața muncii a suferit transformări majore astfel că, pe lângă modul de lucru hibrid, o altă tendință care s-a accentuat este nevoia tot mai mare a companiilor de forță de munca temporara. Motivele principale pentru care angajații temporari au ajuns să fie considerați drept o opțiune viabilă de către tot mai multe organizații sunt atât de ordin financiar, cât și generate de nevoia de a beneficia de flexibilitatea care derivă dintr-un contract de munca temporara. Însă, ca angajator, este firesc să ai întrebări referitore la relația contractuală cu un agent de munca temporara. Ce ar trebui să știi despre contractul cu un agent de munca temporara? Cum se face plata salariaților temporari și ce obligații ai față de lucrătorii temporari afli în cele ce urmează.
Ce este contractul prin agent de munca temporara?
Este un contract individual de muncă, încheiat între un agent de munca temporara și salariatul temporar, pe durata unei misiuni. În afara elementelor specifice oricărui contract individual de munca, sunt trecute și condițiile în care urmează să se desfășoare misiunea, durata acesteia, identitatea și sediul utilizatorului, precum și cuantumul și modalitățile de remunerare a salariatului temporar.
Există și posibilitatea încheierii unui contract cadru pe durata nedeterminată între agentul de munca temporara și salariat. În acest caz, în perioada dintre două misiuni, salariatul temporar este la dispoziția agentului de munca temporara. Pentru fiecare nouă misiune se va încheia un contract de munca temporara.
Agentul de munca temporara pune la dispoziție utilizatorului un salariat, angajat prin contract de munca temporara, încheiat în forma scrisă, care trebuie să cuprindă următoarele:
a) durata misiunii;
b) caracteristicile specifice postului, în special calificarea necesară, locul executării misiunii și programul de lucru;
c) condițiile concrete de muncă;
d) echipamentele individuale de protecție și de muncă pe care salariatul temporar trebuie să le utilizeze;
e) orice alte servicii și facilitați în favoarea salariatului temporar;
f) valoarea comisionului de care beneficiază agentul de munca temporară, precum și remunerația la care are dreptul salariatul;
g) condițiile în care utilizatorul poate refuza un salariat temporar pus la dispoziție de un agent de munca temporara.
Totodată, durata unei misiuni nu poate fi mai mare de 24 de luni, dar poate fi prelungită pe perioade succesive care, adăugate la durata inițială a misiunii, nu poate conduce la depășirea unei perioade de 36 de luni. Misiunea poate fi prelungită în condițiile prevăzute în contractul de munca temporara sau așa cum se prevede într-un act adițional la acest contract.
Cine se poate autoriza ca agent de munca temporara
Potrivit HG nr. 1256/2011, pot angaja persoane în scopul efectuării unor misiuni de munca temporara în folosul și la solicitarea unui utilizator, numai persoanele juridice autorizate.
În vederea obținerii autorizației de funcționare că agenți de munca temporara, persoanele juridice trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
a) să fie persoane juridice constituite potrivit legii și să aibă prevăzut în actul constitutiv ca obiect principal de activitate, „Activități de contractare, pe baze temporare, a personalului conform codului CAEN”;
b) să nu înregistreze debite la bugetul de stat sau la bugetele locale;
c) să nu figureze în evidențele cazierului fiscal cu fapte sancționate de reglementările financiare, vamale și nici cu cele care privesc disciplina financiară;
d) să nu fi fost sancționate contravențional, în ultimele 24 de luni anterioare datei formulării cererii de autorizare, pentru încălcarea prevederilor legislației muncii, comerciale și fiscale; contravențiile cu privire la care exista o acțiune pe rolul instanțelor de judecată vor fi luate în considerare numai dacă până la data soluționării cererii de autorizare s-a pronunțat cu privire la acestea o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă;
e) să constituie garanția financiară, în cuantumul a 25 de salarii de bază minime brute pe țară, garantate în plată, la care se adaugă contribuțiile datorate de către angajator bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru șomaj și bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.
Autorizarea agenților de munca temporara se face de către Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, la propunerea agențiilor teritoriale pentru prestații sociale în a căror rază teritorială își au sediul.
Cum se face plata salariatului temporar
Salariatul temporar este definit de Codul muncii ca persoana care are un contract de munca temporara încheiat cu un agent de munca temporara și care poate fi pus la dispoziția unui utilizator, persoană fizică sau juridica, în baza unui contract în forma scrisă.
Pe durata misiunii de munca temporara (perioada în care salariatul temporar este pus la dispoziția utilizatorului pentru a executa sarcini precise, cu caracter provizoriu), angajatul temporar este remunerat de către agentul de munca temporara. Salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune se stabilește prin negociere directă cu agentul de munca temporara și nu poate fi mai mic decât salariul minim brut pe țară garantat în plată.
Agentul de munca temporara este cel care reține și virează toate contribuțiile și impozitele datorate de salariatul temporar către bugetele statului și plătește pentru acesta toate contribuțiile datorate în condițiile legii. Totodată, agentul este și cel care are prerogativa luării oricăror măsuri disciplinare împotriva salariatului sau concedierii acestuia, potrivit dispozițiilor Codului Muncii.
În cazul în care în termen de 15 zile calendaristice de la data la care obligațiile privind plata salariului și cele privind contribuțiile și impozitele au devenit scadente și exigibile, iar agentul de munca temporara nu le executa, ele vor fi plătite de utilizator, în baza solicitării salariatului temporar.
Trebuie precizat faptul că salariații temporari au acces la toate serviciile și facilitățile acordate de utilizator, în aceleași condiții ca și ceilalți salariați ai acestuia. Utilizatorul este obligat să asigure salariatului temporar dotarea cu echipamente individuale de protecție și de muncă, cu excepția situației în care prin contractul de punere la dispoziție dotarea este în sarcina agentului de munca temporara.
Salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune nu poate fi inferior celui pe care îl primește salariatul utilizatorului, care prestează aceeași muncă sau una similară cu cea a salariatului temporar. În măsura în care utilizatorul nu are angajat un astfel de salariat, salariul primit de salariatul temporar va fi stabilit luându-se în considerare salariul unei persoane angajate cu contract individual de muncă și care prestează aceeași muncă sau una similară, astfel cum este stabilit prin contractul colectiv de muncă aplicabil la nivelul utilizatorului.
Agenții de munca temporara au obligația de a tine evidenta și de a înregistra contractele de munca temporara în Registrul general de evidență a salariaților.
De ce să optezi pentru un agent de munca temporara?
Munca temporara răspunde unor necesități conjuncturale sau mai bine spus unor probleme care trebuie rezolvate urgent, de aceea tot mai multe companii aleg să angajeze lucrători prin intermediul unui agent de munca temporara.
Și în ceea ce privește costurile, compania care optează pentru munca temporara are de câștigat, întrucât costurile muncii devin o cheltuială variabilă, care nu apasă ca un cost fix în bilanțurile companiei.
De asemenea, tot prin intermediul contractului de munca temporara se reduce riscul de a lucra pe termen lung cu angajați nepotriviți. În cazul în care îți dai seama că ai de-a face cu o persoană nepotrivită, ai posibilitatea să renunți la acel angajat, imediat după terminarea misiunii de munca temporara.
Avantaje în ceea ce privește munca temporara există și pentru angajații temporari, nu doar pentru firmele care aleg această cale, și aici ne referim la situația în care cineva își poate găsi astfel mult mai ușor de lucru și are oportunitatea de a se specializa pe o anumită activitate. După terminarea misiunii temporare are ocazia de a fi ajutat din nou de agentul de munca temporara să-și găsească un nou loc de munca.
Compania care optează pentru o astfel de formă de angajare, încheie, în formă scrisă, un contract de punere la dispoziție cu agentul de munca temporara pentru a putea dispune de salariatul angajat prin contract de munca temporara. Astfel, angajator este agentul de munca temporara, iar companiei client doar îi este pus la dispoziție personalul de care are nevoie pentru o perioada limitată de 24 de luni, cu posibilitatea de prelungire la maximum 36 de luni pentru o misiune.
Ce obligații are utilizatorul salariaților temporari
Pe lângă beneficiile care derivă din munca temporară, utilizatorii trebuie să respecte și o serie de obligații în ceea ce îi privește pe angajații temporari, precum:
a) să informeze salariații temporari cu privire la toate locurile de muncă vacante existente, în vederea asigurării egalității de șanse cu ceilalți angajați cu contract individual de muncă pe durata nedeterminată la utilizator, pentru obținerea unui loc de muncă permanent, prin afișarea unui anunț general într-un loc accesibil tuturor salariaților care își desfășoară activitatea la utilizatorul respectiv;
b) să asigure salariatului temporar accesul la cursurile de pregătire profesională pe care le organizează pentru salariații săi;
c) să pună la dispoziția reprezentanților salariaților informațiile cu privire la utilizarea salariaților temporari, în cadrul informării generale privind ocuparea forței de muncă;
d) să asigure salariaților temporari aceleași drepturi cu cele ale salariaților angajați cu contract individual de muncă la utilizator, conferite de lege, de regulamentul intern sau de contractul colectiv de muncă aplicabil utilizatorului, precum și de orice alte reglementări specifice aplicabile utilizatorului;
e) să ofere și să prezinte informații exacte și reale privind utilizarea salariaților temporari atunci când sindicatele sau, după caz, reprezentanții salariaților, înființați potrivit legii, solicită situația încadrării personalului propriu.
În situația în care agentul de munca temporara a încheiat cu salariatul temporar un contract individual de muncă pe perioada nedeterminată, în perioadele dintre misiuni salariatul are acces la facilitățile existente la nivelul agentului de munca temporara, în ceea ce privește formarea profesională și prevederile legale privind creșterea și îngrijirea copilului.
Articol preluat de pe https://www.smartree.com/articol/avantaje-contract-munca-temporara