office@smartemp.ro

021 301 90 90

Expo Business Park, Str. Aviator Popisteanu nr. 54A, Cladirea 2, etaj 4, sector 1, 012244 Bucuresti

Ce ar trebui să știi despre legislația pentru muncă temporară în România

Ai în plan să angajezi muncitori temporari, dar nu cunoști legislația? Serviciile de muncă temporară reprezintă o soluție optimă din punct de vedere financiar, dar și accesibilă și lipsită de riscuri. Echipa Smartemp cunoaște piața forței de muncă temporare și legislația în vigoare. Descoperă câteva informații utile care îți vor oferi un start bun în externalizarea angajării lucrătorilor temporari.

Munca temporară în România în raport cu alte țări europene

În 2022, 24 de milioane de persoane au lucrat cu un contract temporar în UE (12% din totalul angajaților cu vârsta cuprinsă între 15 și 64 de ani), conform datelor Eurostat. Dintre aceștia, un sfert (6 milioane, 23%) aveau vârste cuprinse între 15-29 de ani și nu aveau studii.

Cea mai mare pondere a lucrătorilor temporari cu vârsta cuprinsă între 15 și 29 de ani a fost înregistrată în Portugalia (40%), urmată de Spania (39%) și Italia (38%). Pe de altă parte, cele mai scăzute ponderi au fost înregistrate în Lituania și Letonia (ambele 3%), România (4%) și Estonia (5%).

Așadar, în România, potrivit celor mai recente date Eurostat, contractele de munca temporară sunt puțin folosite, comparativ cu alte țări ale Uniunii Europene.

Angajații temporari

Flexibilitatea la job este o tendință actuală din ce în ce mai pronunțată și la noi în țară. Munca temporară oferă angajaților o combinație optimă de flexibilitate și siguranță.

Oportunitățile oferite de munca temporară sunt apreciate în special de tineri. Aceștia au astfel posibilitatea de a vedea cât de bine se potrivesc cu un loc de muncă pe care și-l doresc și de a se confrunta cu responsabilitățile jobului în sine.

Companiile care încheie contracte prin agent de munca temporară

Companiile care doresc să atragă talente și potențiali specialiști, care se gândesc la posibilitatea testării acestora pe o perioadă mai mare de timp optează pentru servicii de muncă temporară.

În 2024, în contextul unei fluctuații tot mai crescute de personal, precum și a lipsei de candidați, companiile au posibilitatea să acopere deficitul și să își securizeze costurile folosind serviciile de leasing de personal.  Potențialul de creștere a contractelor prin agent de munca temporara este mare în contextul în care la nivelul Europei munca temporară este susținută și reglementată prin condiții care susțin drepturile angajaților.

Leasingul de personal în legislația românească

Leasingul de personal reprezintă una din modalitățile angajatorilor de a flexibiliza munca și de a avea un control mai eficient al costurilor cu salarizarea. Astfel, pe piața muncii se oferă acces la un job unor categorii considerate vulnerabile: studenți, lucrători sezonieri sau șomeri.

Leasing-ul de personal, așa cum este cunoscută munca prin agent de munca temporară, implica un raport de muncă între un intermediar (agentul de muncă temporar) și un salariat, acesta din urma este pus la dispoziție către o companie (utilizator).

Munca temporară este reglementată prin Codul Muncii (Legea 53/2003, cu modificările și actualizările ulterioare) la capitolul VII, articolele 88-102.

În stabilirea unor elemente caracteristice acestui tip de raporturi de muncă sunt incluse și prevederile:

  • Hotărârea de Guvern 1256/2011 privind condițiile de funcționare, precum și procedura de autorizare a agentului de munca temporară;
  • Hotărârea de Guvern 557/2007 privind completarea măsurilor destinate promovării îmbunătățirii securității și sănătății la locul de munca pentru salariații cu contract de muncă pe durată determinată și pentru salariații temporari încadrați la agenți de muncă temporară;
  • Legea 319/2006 a securității și sănătății în muncă, modificată și completată.

La nivel european amintim:

  • Directiva 2008/104/CE a Parlamentului European și a Consiliului, privind munca prin agent de munca temporaraă
  • Convenția OIM 181/1997 privind agențiile private de ocupare a forței de muncă;
  • Directiva 91/383 CEE a Consiliului de completare a măsurilor destinate să promoveze îmbunătățirea securității la locul de munca în cazul lucrătorilor care au un raport de muncă pe durata determinată sau un raport de munca temporară.

Dorești să optezi pentru servicii de munca temporara? Contactează-ne!

Articol preluat de pe https://bia.ro/cine-opteaza-pentru-munca-temporara-in-romania/

Scroll to Top